اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » بازید نمایندگانی از سفارت ژاپن با همراهی نمایندگانی از محیط زیست کشور از نمایشگاه دستاوردهای ستاد احیای دریاچه اورمیه در میاندوآب

بازید نمایندگانی از سفارت ژاپن با همراهی نمایندگانی از محیط زیست کشور از نمایشگاه دستاوردهای ستاد احیای دریاچه اورمیه در میاندوآب

در تاریخ : 19 آذر 1397
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,086
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):
نمایندگانی از سفارت ژاپن از دریاچه اورمیه و نمایشگاه دستاوردهای ستاد احیای دریاچه اورمیه بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار میاندوآب پرس ،تاپ سو سینو مشاور سیاست گذاری ژاپن برای محیط زیست ایران و متخصص پروژه جایکا در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای ستاد احیای دریاچه اورمیه به خبرنگاران گفت: برای بازدید و پایش شرایط فعلی دریاچه اورمیه به این منطقه آمده ایم ، طی تحقیقاتی که انجام داده ایم ،چالش احیای دریاچه اورمیه یکی از بزرگترین چالش های فعلی ایران است.
وی به بازدید از دریاچه اورمیه اشاره کرد و گفت:  صحنه ای را که امروز از وضعیت دریاچه دیدیم هیچ وقت فراموش نمی کنم و چیزی که من از کوههای اطراف دریاچه متوجه شدم نشان می دهد طراز دریاچه اورمیه قبلاً 3 یا 4 متر بیشتر از این بوده و شوکه شدم که این همه آب چطور کم شده و پایین رفته است.
نماینده سفارت ژاپن به بازدید از مزارع روستا های حاشیه دریاچه اورمیه هم اشاره کرد و گفت: ما کشاورزانی را دیدم که چقدر تلاش می کنند تا در مصرف آب کشاورزی به نفع دریاچه اورمیه صرفه جویی کنند و آنچه که ما دیدیم از هدایت و راهبری سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و همین طور سازمان حفاظت از تالاب های ایران حکایت داشت.

وی ادامه داد: پروژه بین المللی سه جانبه ای که بین سازمان محیط زیست ایران و دفتر عمران سازمان ملل متحد و ژاپن منعقد شده و بالاتر از همه این شور و شوق و خلاقیتی بود که جوامع کشاورزی به خرج می دهند و مشتاقانه برای احیای دریاچه اورمیه تلاش می کنند که وضعیت بهتر شود.
وی گفت : در نهایت صادقانه می خواهم بگویم امیدوارم این پروژه و اتفاق های دیگری که رقم می خورد موفقیت آمیز باشد و نگین فیروزه ای ایران دوباره احیا شود.

محسن سلیمانی مدیر برنامه های محیط زیست و توسعه اقتصادی در برنامه عمران سازمان ملل متحد در این (undp) نیز در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: برنامه امروز در راستای برنامه های بازدید دوره ای از وضعیت پروژه احیای دریاچه اورمیه بود که در این بازدید نمایندگانی از سفارت ژاپن هم حضور داشتند چون ژاپن یکی از حامیان اصلی این پروژه مشترک است.
سلیمانی اصلی ترین دستاورد این پروژه مشترک را مدل سازی و ارائه یک الگوی مناسب برای مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه اورمیه عنوان کرد و گفت: زیاد این جمله را شنیده ایم که مردم باید در احیای دریاچه مشارکت داشته باشند ولی هیچ گاه مدل درست و دقیقی از نحوه مشارکت مردم در احیای دریاچه اورمیه فراهم نشده بود و به نظرم این پروژه توانسته این مدل را به شکل مناسبی فراهم کند .

وی ادامه داد: با این مدل کشاورز می داند چه اقدامی انجام دهد تا ضمن اینکه آسیبی به درآمد کشاورزی اش وارد نشود این امکان برایش فراهم اید که آبی را در مزرعه خودش صرفه جویی کند تا به احیای دریاچه اورمیه کمک کند .
سلیمانی ادامه داد: ما پروژه مشارکت سازی مردم در احیای دریاچه اورمیه را از سال 2014 میلادی با کمک دولت ژاپن آغاز کرده ایم و امیدواریم با حمایت های مالی که از دولت ژاپن دریافت می کنیم دست کم برای یکسال دیگر این پروژه را ادامه دهیم.

 نمایشگاه دستاوردهای ستاد احیای دریاچه اورمیه به مدت سه روز از 17 تا 19 آذر ماه در محل نمایشگاههای بین المللی میاندوآب دایر بود.







تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود