اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » سیل به دو ابنیه تاریخی میاندوآب خسارت زد

سیل به دو ابنیه تاریخی میاندوآب خسارت زد

در تاریخ : 26 فروردین 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,748
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):
رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان میاندوآب گفت: سیل به دو ابنیه تاریخی میاندوآب خسارت زده است.
به گزارش خبرنگار میاندوآب پرس، فاطمه علیزاده امروز در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: پل تاریخی تاتائو(میرزا رسول) بر روی رودخانه سیمینه رود از سیلاب اخیر آسیب جدی دیده است و در برخی دهانه ها شاهد ریزش آجرها هستیم و نیاز به مرمت سریع دارد.
علیزاده ادامه داد: همچنین با جاری شدن آب در رودخانه فصلی آجی گوبی خسارت بسیار شدیدی به پل تاریخی کوسالار وارد شده است و با توجه به اینکه این پل بر روی دو پایه بنا شده است و این پایه ها آسیب جدی دیده اند هر آن امکان تخریب کامل و از بین رفتن پل وجود دارد.وی گفت: منتظر برآورد خسارت میزان خسارت وارد شده به این دو ابنیه تاریخی میاندوآب توسط کارشناسان سازمان هستیم تا با تخصیص بودجه و پرداخت بخشی از خسارت توسط دولت بتوانیم نسبت به ترمیم و مقاوم سازی این دو پل اقدام نماییم.

به گزارش میاندوآب پرس، پل تاریخی تاتائو (میرزا رسول) در ۵ کیلومتری میاندوآب بر روی رودخانه سیمینه رود بنا شده است، قدمت این اثر به دوره قاجاریه می‌رسد در حال حاضر، در کنار جاده میاندوآب به ارومیه واقع شده است. طول این پل ۵۲ متر و تعداد دهانه‌های آن ۷ دهانه می‌باشد. مصالح بکار رفته در این بنا در قسمت پایه‌ها و سیل شکن‌ها، سنگ و در بقیه قسمتها آجر می‌باشد. این بنا به شماره ۲۰۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و همچنین پل کوسالار، در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شهر چهار برج در روستایی به همین نام واقع شده است، پل کوسالار بر روی کانالی به نام «آجی گوبی» که از جیغاتی(زرینه رود) منشعب است، ساخته شده است. با توجه به نوع ساخت آن قدمت این پل به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد،این پل دارای ۲ پایه است که با لاشه سنگ و ملات آهک بر روی پی‌های نه چندان محکم استوار گشته‌اند پایه‌ها ۶/۱ متر عرض و ۵/۴ متر طول و در جهت مخالف جریان آب دارای آب شکن‌های مثلثی می‌باشند ،طول آب شکن‌ها حدود ۱ متر و ارتفاع پایه‌ها و آب شکن‌ها از کف پل تا قسمت پایه طاقها ۵/۱ متر می‌باشد و ساختمان پل دارای سه دهانه یا چشمه است که طول آنها ۲ متر و ارتفاع آنها از کف پل ۲/۳ متر می‌باشد و با آجر و ملات آهک ساخته شده است.
تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود