اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » پتروشیمی میاندوآب در گیرودار احتمالات/ وعده‌هایی ۱۵ ساله که حقیقت نداشت

پتروشیمی میاندوآب در گیرودار احتمالات/ وعده‌هایی ۱۵ ساله که حقیقت نداشت

در تاریخ : 31 تیر 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 2,256
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):

پتروشیمی میاندوآب ۱۵ سال پیش کلنگ زنی شد ولی بعد از گذشت این مدت هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و همواره در گیرودار احتمالات افتتاح و وعده‌ها مانده است.

به گزارش میاندوآب پرس و به نقل از خبرگزاری تسنیم ، میاندوآب یکی از شهرستان های مهم آذربایجان غربی به شمارمیرود و ظرفیت های خوبی در زمینه های مختلفی دارد و استفاده از این ظرفیت ها می تواند در رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان منطقه نقش بسزایی ایفا کند.
پلی اتیلن سنگین در ساخت انواع لوله پلاستیکی در صنایع کشاورزی، وسایل پلاستیکی در صنایع غذایی، انواع مخازن آب و مواد شیمیایی، ساخت لوازم‌خانگی و بهداشتی، لوازم ورزشی و انواع نایلون‌ها کاربرد دارد، این پروژه  به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی ندارد و نحوه تولیدات محصولات پلیمری به‌گونه‌ای است که ماده خروجی و زایدی ندارد.
صنعت پتروشیمی ایران اولین صادرکننده پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده این محصول به چین محسوب می‌شود که در صورت تحقق وعده‌های مسئولان و به نتیجه رسیدن طرح‌های پتروشیمی میاندوآب و مهاباد، استان زرخیز آذربایجان غربی می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های ویژه سهم قابل‌توجهی در تأمین این ماده اولیه پرمخاطب داشته باشد.
کلنگ پتروشیمی میاندوآب سال 1383 به زمین زده شد کار احداث مجتمع پتروشیمی میاندوآب معروف به واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت تولید 175 هزار تن و با سرمایه پنج هزار میلیارد ریال در مسیر جاده میاندوآب - باروق آغاز شده و هم اکنون بعد از گذشت 15 سال 75 درصد از پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
 با توجه به اینکه آذربایجان غربی سابقه پرباری در داشتن پروژه‌های نیمه‌تمام دارد و بیشتر این پروژه‌ها در رشد و توسعه استان تأثیری سرنوشت‌ساز دارند ولی نیمه‌تمام بودن آن‌ها سبب فرصت سوزی‌ها می‌شود، افتتاح این پروژه در شهری مانند میاندوآب که از برخی امکانات محروم است و افراد برای داشتن شغلی مناسب و درامد به شهرهای بزرگ‌تر و استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند بسیار مثمر ثمر بوده و برای افراد منطقه و خصوصاً جوانان این شهر زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.
 افتتاح پتروشیمی میاندوآب شاید نیمه دوم امسال
پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال 1383به عنوان یکی از طرح های ملی دولت در منطقه کلنگ زنی شد و این پروژه که قرار بود در اواخر سال 96 افتتاح شود اما متأسفانه به دلایل مالی و تغییر طرح اولیه مجتمع پتروشیمی میاندوآب بیش از یک دهه با رکود مواجه بوده وعده افتتاح آن از سالی به سال دیگر موکول می‌شود.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب با اشاره به پیشرفت فیزیکی آن می‌گوید: بهره برداری از این مجتمع در چند مرحله صورت می‌گیرد و پس از بهره‌برداری و تست‌های موردنیاز به‌طور کامل وارد مرحله تولید نهایی می‌شود.
احد مهدوی درباره علل تأخیر و روند اجرای این مجتمع بیان می‌کند: طرح اجرای این پتروشیمی در سال‌های گذشته به علت مشکلات مالی و تغییرات طرح غیرفعال شده بود و اکنون با تلاش بیشتر و تسریع در پیشبرد عملیات، عقب‌ماندگی آن جبران می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بعد از اتمام مراحل احداث این پروژه، نیروهای مورد نیاز آن از طریق آزمون تخصصی جذب می شود، می‌افزاید : امید است با توسعه و ایجاد شهرک های پایین دستی پتروشیمی و امکانات منطقه ای تحولی شگرف در رشد و پویا شدن اقتصاد و رفع بیکاری ایجاد شود.
مجتمع پتروشیمی میاندوآب 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
فرماندار میاندوآب می‌گوید: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی مجتمع پتروشیمی میاندوآب به 88 درصد رسیده و نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
مهدی قهرمانی  با اشاره به آخرین وضعیت مجتمع پتروشیمی میاندوآب می‌افزاید: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی مجتمع پتروشیمی میاندوآب به 88 درصد رسیده و نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تصریح می‌کند: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این مجتمع در هفته دوم تیرماه افتتاح‌شده اما درنهایت تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
فرماندار میاندوآب با اشاره به اینکه مجتمع پتروشیمی میاندوآب در اختیار بخش خصوصی است بیان می‌کند: برای تکمیل 12 درصد باقی‌مانده این پروژه مشکل اعتباری و کمبود نقدینگی وجود ندارد و عملیات عمرانی و نصب ماشین‌آلات در حال انجام است.
بعد از روی کار آمدن بخش خصوصی در سال 94 و تأمین منابع مالی و خرید ماشین آلات مورد نیاز روند اجرایی این پروژه  از سر گرفته و با توجه به وعده‌های داده شده زمان افتتاح آن، ابتدا به سال 96 و سپس به سال 97 موکول شد که این وعده نیز عملی نشده و اکنون زمان جدیدی برای افتتاح این طرح مقررشده است و باید منتظر ماند و دید که وعده جدید مسئولان برای افتتاح این پروژه 15 سال به تحقق می‌پیوندد یا نه؟
هر چند شنیده های خبرنگار ما از موکول شدن افتتاح به دهه فجر امسال حکایت دارد.
تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود