اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » مایه‌کوبی ۵۵ هزار راس دام سنگین علیه تب برفکی در میاندوآب

مایه‌کوبی ۵۵ هزار راس دام سنگین علیه تب برفکی در میاندوآب

در تاریخ : 24 آذر 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 871
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):
رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب گفت: در قالب فاز دوم مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب‌برفکی در این شهرستان، ۵۵ هزار راس دام مایه‌کوبی شد.
به گزارش میاندوآب پرس و به نقل از ایرنا، مهدی فتاحی اظهار داشت: این طرح از اول آبان امسال با همکاری مراکز مایه‌کوبی میاندوآب به صورت رایگان انجام شد که طی آن در ۱۸۰ واحد روستایی دام‌های سنگین علیه بیماری تب‌برفکی مایه‌کوبی شد.
وی افزود: هر سال در سه نوبت مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب‌برفکی در این شهرستان اجرا می‌شود که امسال با اجرای فاز دوم ۸۰ درصد جمعیت دام سنگین تحت پوشش قرار گرفت.
وی با قدردانی از همکاری خوب دامداران این شهرستان در اجرای موفق این طرح اضافه کرد: دامداران برای جلوگیری از سرایت بیماری باید علاوه بر مایه‌کوبی، از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند. 
رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب گفت: این شهرستان یکی از قطب‌های دامپروری در آذربایجان‌غربی است و دایر بودن میدان دواب دام در این شهرستان بر ارزش مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف را افزوده است.
بیماری تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است؛ ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم حیوان از علایم بیماری تب‌برفکی است.
کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب‌برفکی است.
واکسیناسیون تب‌برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب‌برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.
میاندوآب دارای ۷۴ هزار راس دام سنگین و  ۴۳۵ هزار راس دام سبک است که سالانه به طور متوسط ۱۱۵ هزار تن محصول دامی در این شهرستان تولید می‌شود.
تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود