اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » آغاز ماه عشق و بندگی زیر سایه کرونا

آغاز ماه عشق و بندگی زیر سایه کرونا

در تاریخ : 05 اردیبهشت 1399
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,011
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):
حلول ماه رمضان بشارتی است بر تمامی مسلمانان که خبر از گشایش درهای فردوس برین می دهد و مژده ضیافت الهی است بر آنان که: بیایید با درک لحظه لحظه نورانی آن توفیق «میهمان خدا» بودن را داشته باشید.
به گزارش خبرنگار میاندوآب پرس،امسال با محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا رمضان شکل ویژه ای دارد. رفتن به مساجد و تکایا فعلا ممنوع است و شاید این روند برگزاری مراسمات شب های قدر امسال را هم تحت تاثیر قرار دهد.
امسال برگزاری ماه رمضان برای بسیاری از مسلمانان سخت‌تر از معمول خواهد بود زیرا  بخش مهمی از مراسم این ماه که مربوط به شرکت در مراسم جمعی دینی است با شیوع ویروس کرونا و گسترش بیماری کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

عبادت در خانه 
در این ایام مراجع تقلید نظر خود را در باره چگونگی به جا آوردن روزه اعلام کرده اند و فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به این شرح است: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.
 از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.
روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:ایجاد بیماری،و یا تشدید بیماری، و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود،در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است، بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.
بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

برای مسلمانان نماز از جمله فرایضی است که "بهتر" است به شکل نماز جماعت در مسجد انجام گیرد، با شیوع بیماری کووید۱۹ موذن‌ها در مساجد دیگر مومنان را به نماز دعوت نمی کنند  و بعضا جای " حی علی الصلاه وحی على الفلاح" در اذان را  "صلوا فی بيوتكم" گرفته و موذن می‌خواهد که مومنان در خانه بمانند.

تقسیم غذا بین فقرا
ماه رمضان به روزه گرفتن و نماز خواندن خلاصه نمی‌شود. مراسم افطار جمعی که به طور سنتی در خانواده و با خویشاوندان و دوستان، بخشی از آداب ماه رمضان در میاندوآب است امسال تحت‌الشعاع بحران کرونا قرار دارد. 
از مشکلات دیگر برای مراسم رمضان انجام کارهای خیریه ای مثل تقسیم غذا میان مستمندان است. امسال بسیاری از اقشار پایین جامعه با توجه به شیوع کرونا کار و کسب خود را از دست داده‌اند و از هر زمان دیگری بیشتر به کمک های مردمی و مواد غذایی نیاز دارند. 
بحران کرونا شرایط بسیار سختی را برای نقاط فقیر نشین فراهم کرده است، نیاز به مواد غذایی امسال بیشتر است، نیازی که تنها با تحویل بسته های مواد غذایی و معیشتی توسط خیران برآورده نخواهد شد، گرانی کالاهای مصرفی روزانه نیز مشکل دیگر این ایام است که لازم است مسئولان دولتی فکری اساسی برای این مشکلات داشته باشند.

به طور معمول مصرف مواد غذایی به شدت در ماه رمضان افزایش می‌یابد، حال با لغو برنامه های افطاری کسب و کار بسیاری از رستوران‌ها و غذاخوری های کوچک و بزرگ با خطر ورشکستگی روبرو شده است.

یادمان باشد به هنگام نماز دست‏هایمان را به دعا برداریم، زیرا این اوقات بهترین ساعاتی است که خداوند با عزت و جلال به لطف و رحمت به سوی بندگانش نظر می ‏کند.
منوچهر آقایی- پایگاه خبری میاندوآب پرس
تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود