اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » تشریح عملکرد جهاد کشاورزی میاندوآب

تشریح عملکرد جهاد کشاورزی میاندوآب

در تاریخ : 22 خرداد 1400
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 3,784
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir): 

به مناسبت گراميداشت هفته جهادكشاورزي و به منظور اطلاع رساني و انعكاس دستاوردها، فعاليتهاي انجام گرفته و عملكرد جهاد كشاورزي به عموم مردم، امروز شنبه 22 خرداد ماه 1400 نشست خبری مدير جهادكشاورزي شهرستان میاندوآب با اصحاب رسانه در محل خانه مطبوعات اين شهرستان برگزار شد.

در این نشست خبری علی ديانتي مدير جهادكشاورزي شهرستان میاندوآب با اشاره به پتانسیل ها و فعالیت های شاخص بخش کشاورزی گفت: دشت حاصلخیز میاندوآب دارای ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شامل ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی و 30 هزار هکتار اراضی دیم با تنوع کشت ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی است و سال زراعی 99-98 بیش از یک میلیون و 30 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید شده که مقام دوم استانی را در این خصوص دارا می باشد.

وی با اشاره به فعالیت 27 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی شهرستان، افزود: میاندوآب در تولید نهال، گوشت قرمز، شیر، علوفه و زراعت چوب دارای رتبه نخست استانی و برند ملی و منطقه ای است. در تولید محصولات زراعی و دامی رتبه دوم و در تولید محصولات باغی رتبه سوم استانی را به خود اختصاص داده است.

دیانتی خاطر نشان کرد: در جریان سال 99، 32 طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی با اعتبار 200 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 89نفر به بهره برداری رسید. امسال نیز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی آغاز بهره برداری از 4 طرح اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای به مساحت 14.12 هکتار با اعتبار بالغ 3235 میلیون ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 4 نفر و غیر مستقیم برای 8 نفر افتتاح خواهد شد که برای اجرای این طرح ها مبلغ 1884 میلیون ریال یارانه بلاعوض دولتی پرداخت شده است.

علی دیانتی افزود: همچنین در راستای ایجاد اشتغال، سال گذشته با همکاری بانکهای عامل مبلغ 161 میلیارد ریال جهت اجرای 108 طرح تولیدی، خدماتی و صنعتی بخش کشاورزی تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب‌ به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌است، افزود: اجرای ۱۱۹ کیلومتر خط انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن، اجرای بیش از ۳۱ کیلومتر پروژه پوشش بتنی انهار سنتی، ۱۰ کیلومتر لایروبی انهار سنتی، احداث 7600 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، انجام مطالعات پروژه بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی پایاب بند انحرافی سد نوروزلو در قالب ۲ واحد عمرانی یک و دو و اجرای ۱۲۹ کیلومتر لوله گذاری خط اصلی پروژه واحد عمرانی یک(در 6 قطعه باسطح بیش از 2500 هکتار) از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه آب و خاک این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته بیش از 60 هزار هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب به محصولات زراعی اختصاص یافته بود که با همت و تلاش شبانه روزی کشاورزان زحمتکش و نظارت و کنترل فنی مزارع و آموزش کشاورزان در زمینه استفاده از بذور اصلاح شده و بهبود تغذیه گیاهی، کنترل عوامل زیان آور نباتی در انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت توسط کارشناسان جهاد کشاورزی جمعاً 765 تن انواع محصولات زراعی تولید شد.

وی افزود: امسال 25 هزار و پانصد هکتار از اراضی شهرستان با پیش بینی تولید بالغ بر 54 هزار تن محصول به کشت گندم، 8200 هکتار به کشت جو با پیش بینی تولید بالغ بر 30 هزار تن، 170 هکتار به کشت کلزا با پیش بینی تولید بالغ بر 500 تن، 4254 هکتار به کشت چغندر قند با پیش بینی تولید بالغ بر 250 هزار تن و 18216 هکتار به یونجه با تولید سالیانه 220 هزار تن محصول اختصاص یافته است.

علی دیانتی ادامه داد: در راستای کنترل عوامل خسارتزای گیاهی، امسال تاکنون در سطح 7281 هکتار از مزارع غلات میاندوآب با آفت سن مبارزه شده و در 12300 هکتار از مزارع غلات و کلزا با علف های هرز مبارزه شده است.

وی گفت: اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در برخی از مناطق به دلیل صعب العبور بودن، شیب دار و ناهموار بودن مزرعه، خیس و گل آلود بودن زمین در اثر بارندگی، امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می‌شود؛ لیکن امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، پهپادها این امکان را برای کشاورزان میسر ساخته اند.

وی افزود: در مزارع کلزا به دلیل ارتفاع زیاد گیاه، ورود به مزرعه و سم پاشی با سم پاش های موجود، امکان پذیر نیست. از اینرو سم پاشی با پهپاد بهترین گزینه می باشد که ترویج استفاده از آن از اولویت های کارشناسان جهاد کشاورزی است.

علی دیانتی خاطر نشان کرد: امسال در 60 هکتار از مزارع کلزا جهت مبارزه با آفت «شته مومی» سم پاشی با پهپاد انجام گرفته است و درصدد هستیم سم پاشی با پهپاد را به سایر محصولات نظیر سن گندم نیز تعمیم دهیم.

وی گفت: امسال بالغ بر 2500 هکتار از اراضی شهرستان به کاشت محصولات سبزی و صیفی و جالیز (پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و...) اختصاص یافته که در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی حدود 2 هزار هکتار (90 درصد) به سیستم آبیاری نوار تی تیپ مجهز شده است و پیش بینی می شود بیش از 150 هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

علی دیانتی گفت: در سالهای اخیر بمنظور صرفه جویی و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، کشت نشائی محصولات بهاره با نیاز آبی بالا از جمله چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز ( در سطح 18 هکتار) وکشت نباتات علوفه ای کم آب بر و دیم جهت جایگزینی با محصول یونجه شامل کشت مخلوط جو با ماشک، خلر با ماشک، جو با خلر و تریتیکاله با جو، (در سطح 81 هکتار) توسط کارشناسان جهاد کشاورزی میاندوآب توسعه و ترویج شده است.

دیانتی گفت: در سال زراعی 1400-99 بالغ بر 4 هزار تن انواع کودهای شیمیایی، تامین و با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی توسط کارگزاران توزیع کود این شهرستان برای کشت های بهاره وکود سرک زراعتهای پاییزه در بین کشاورزان منطقه توزیع شده همچنین بمنظور افزایش عملکرد در واحد سطح، مقدار 686 تن بذورگواهی شده و 17 تن بذر مادری جهت زراعت گندم تامین و در بین زارعین توزیع شده است.

وی با اشاره به وجود تعداد 6084 دستگاه تراکتور کشاورزی در شهرستان میاندوآب افزود: در چند سال اخير با ورود تراكتورهاي سنگين و ادوات تسطيح اراضي و دنباله بندهاي متعدد در امر مكانيزاسيون كشاورزي، علاوه بركاهش هزينه هاي مربوطه، عملكرد در واحد سطح در منطقه افزایش و موجب ارتقاء ضریب مكانيزاسيون به 2.77 اسب بخار شده که از ضریب مکانیزاسیون استان ( 1.79 اسب بخار) نیز بالاتر می باشد. بمنظور نوسازی ماشین آلات کشاورزی وهمچنین تجهیز و به روزنمودن ادوات دنباله بند تراکتورداران منطقه، بویژه ارتقاء ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی سال گذشته با همکاری بانک کشاورزی بالغ بر 110میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: شهرستان میاندوآب دارای ۱۲۶۰۰ هکتار باغ با تولید سالیانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی است و 3212 هکتار از باغات شهرستان به محصول انگور اختصاص دارد که پیش بینی می شود امسال بیش از 41 هزار تن محصول انگور از تاکستانهای شهرستان میاندوآب برداشت شود. همچنین 5313 هکتار از باغات شهرستان به محصول سیب اختصاص دارد که پیش بینی می شود امسال بیش از 81 هزار تن محصول سیب تولید شود.

علی ديانتي گفت: در شهرستان میاندوآب 22 واحد سردخانه با ظرفیت 80 هزار تن، ۲ واحد سورتینگ و بسته بندی میوه به ظرفیت 4 هزار تن، 5 واحد تولید کشمش و میوه خشک کنی به ظرفیت 4 هزار تن و یک کارگاه خانگی جهت فرآوری محصولات باغی فعال می باشد.

وی با اشاره به تولید سالیانه ۱۰ میلیون اصله نهال درختان مثمره و غیرمثمره در شهرستان میاندوآب گفت: این شهرستان یکی از قطبهای تولید نهال کشور می باشد بطوریکه حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان به نهالستان ها اختصاص یافته است و تعداد ۱۷۶ نفر از بهره برداران در این زمینه فعالیت می کنند.

دیانتی افزود: در راستای ساماندهی تولید و عرضه نهال مجوزدار، توسعه تولید پایه های رویشی، کم آب بر و واریاته های اصلاح شده و جایگزینی آن ها با پایه هایبذری مبلغ 539 میلیون ریال یارانه نهال برای 32 نفر از نهالکاران پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: با عنایت به کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر و اجرای برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر، همواره یکی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی بوده است در همین راستا امسال بیش از ۳۷ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به گیاهان دارویی (شامل: ۵.۵ هکتار زعفران، ۱۱.۵ هکتار گل محمدی و ۲۰ هکتار انواع گیاهان دارویی) اختصاص یافته و سالانه بیش از ۳۸۰ تن انواع گیاهان دارویی در این شهرستان تولید می شود.

دیانتی افزود: یک کارخانه تولید عرقیات گیاهی مدرن با ظرفیت 1000 تن و یک واحد خشک کنی و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت 500 تن در شهرستان میاندوآب بمنظور جذب و فرآوری گیاهان دارویی تولیدی فعال است. همچنین تعداد قابل توجهی از واحدهای تولید عرقیات و گیاهان دارویی خشک و تر بصورت خانگی در شهرستان فعال می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ واحد گلخانه به مساحت ۲۲۵۵۰ مترمربع در شهرستان میاندوآب در حال فعالیت می باشد که برای ۴۱ نفر بطور مستقیم و برای ۶۴ نفر بطور غیر مستقیم اشتغالزایی شده است. سالیانه حدود ۱۱۰ تن انواع سبزی و صیفی، ۳۰۰ هزار شاخه گل، ۱۱۲۸۰۰ گلدان گل زینتی و نهال در گلخانه های این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود. همچنین 25 واحد پرورش قارچ خوراکیبا تولید سالانه 45 تن قارچ در شهرستان فعال است.

وی اظهار داشت: در حوزه دام، این شهرستان با دارا بودن 83 هزار رأس دام سنگین و 580 هزار دام سبک، 85واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت 4918 راس و 53 مرغداری با ظرفیت بیش از یک میلیارد قطعه و تولید سالیانه 177 هزار تن انواع تولیدات دامی، یکی از قطب های مهم دامپروری استان محسوب می شود که راه اندازی زنجیره تولید یکپارچه طیور (شامل: کشتارگاه سیمین بال با ظرفیت سالانه 22500، کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 12 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار، کارخانه تولید خوراک طیور با ظرفیت 30 هزار تن در سال، پرورش مرغ مادر گوشتی و....) و سایر واحدهای تبدیلی و تکمیلی نظیر کارخانه تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت 30 هزار تن، 2 واحد قطعه بندی و بسته بندی گوشت قرمز و سفید به ظرفیت 2250 تن در سال، 11 واحد تولید فرآورده های لبنی و ... موجب بازگشت ارزش افزوده به بخش شده است.

دیانتی خاطر نشان کرد: سالیانه 22 هزار تن گوشت قرمز، 6624 تن گوشت سفید، 147 هزار تن شیر و 886 تن تخم مرغ در شهرستان میاندوآب تولید و روانه بازار می شود.

وی افزود: طرح هویت گذاری دام با هدف مقابله با قاچاق دام و نظارت بر نقل و انتقال دام از نیمه دوم سال 98 در شهرستان میاندوآب اجرا و تاکنون 370 هزار راس دام سنگین و سبک پلاک کوب و در سامانه جامع هویت گذاری ثبت شده است.

همچنین در راستای حمایت از دامداران و تنظیم بازار گوشت قرمز، از آذر ماه سال 99 تاکنون 25 هزار تن انواع نهاده های دامی و کنسانتره بر اساس دستورالعمل (شیوه نامه وزارت جهاد کشاورزی) در بین دامداران شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: حفاظت از اراضی کشاورزی بعنوان امانتی ارزشمند جهت انتقال به نسل آینده ضرورتی انکار ناپذیر و وظیفه همه افراد جامعه است.حفظ حیات نسل کنونی و آیندگان مستلزم حفظ امنیت غذایی است و تامین این امنیت در گرو صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی است. اگر باغات ما به تفرجگاه تبدیل شوند روز به روز شاهد کاهش مساحت اراضی و باغات خواهیم بود و با رشد روزافزون جمعیت، تامین نیازهای غذایی جامعه با مشکل روبرو خواهد شد؛ بنابراین می بایست تمام توان خود را در صیانت و حفاظت از اراضی کشاورزی بکار گیریم و امانتدار خوبی برای نسل آینده باشیم.

علی دیانتی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۶۷ مورد مجوز تغییر کاربری اراضی از کمیسیون تبصره یک و تبصره ۴ ماده یک، جهت احداث خانه کارگری و اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی صادر شده است. وی از کلیه کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی درخواست نمود که از هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغات از جمله احداث بنا، دیوارکشی، فنس کشی، تفکیک و قطعه بندی، بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی خوداری نمایند.

دیانتی خاطر نشان کرد: تعداد ۱۰۴ مورد (به مساحت ۱.۲۶۵هکتار) اخطاریه و توقف عملیات ساخت وسازهای غیر مجاز در اجرای قانون حفظ کاربری برای متخلفین اراضی کشاورزی و باغی، صادر شده است؛ همچنین ۳۱ مورد نیز دستور و حکم قضایی قلع وقمع ابنیه های غیر مجاز اجرا شده است که ۷ مورد مربوط به سال جاری می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: اجرای قوانین و مقررات قضایی حفظ کاربری اراضی، تخریب ابنیه های غیر مجاز و برخورد با متخلفین (مطابق ماده ۳ و تبصره های ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی)، موجب ضرر و زیان مالی و ایجاد نارضایتی در بین بهره برداران می شود. بنابراین بهترین راهکار افزایش نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، قبل از هر گونه اقدام از طرف کشاورز می باشد.

وی اذعان داشت: در راستای اجرای قانون رفع تداخلات مقررات موازی وزارت جهاد کشاورزی، مستثنیات و منابع ملی، با هدف حفاظت، پایش و سندار کردن اراضی کشاورزی از۲۰۲ پلاک شهرستان میاندوآب، نقشه تجمیعی ۱۳۱ پلاک (روستا) در دستور کار کارگروه رفع تداخلات شهرستان قرار گرفته وتعداد ۴۰ پلاک به تأیید کمیسیون استان رسیده است.

دکتر دیانتی عنوان نمود:صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای زنان روستایی که در صورت تایید سازمان جهاد کشاورزی استان با اعتبار حدود 20 میلیارد ریال به زودی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: تعداد 22 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با اعتبار نزدیک به 7 هزار میلیون ریال در شهرستان میاندوآب راه اندازی و در حال فعالیت بوده که هر صندوق به طور متوسط برای 30 نفر اشتغال زایی کرده است. انتخاب 11 تولید کننده برتر بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب در سطح استان و یک مورد نمونه ملی در حوزه زنان از افتخارات شهرستان می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: برپایی 2 نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی و توانمندیهای زنان روستایی و اجرای 2 مراسم روز مزرعه، برگزاری تعداد 43 کارگاه آموزشی ترویجی و 73 دوره آموزشی مهارتی، اجرای طرح ها و پروژه های ترویجی از جمله طرح جامع ترویج در راستای آموزش جوامع محلی در راستای احیای دریاچه ارومیه، پروژه استقرار کشاورزی پایدار، طرح تولید محصول سالم و گواهی شده و عاری از آلاینده ها، طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی، پروژه بهبود تغذیه جامعه زنان با هدف آموزش و ترویجتغذیه سالمو اصولی خانوارها، پروژه کسب و کار با روش LNSIE از جمله فعالیتهای شاخص اداره آموزش و ترویج کشاورزی این مدیریت می باشد.

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود