» » مدیران پیام رسان های داخلی : فیلترینگ شکست خورده و مردم به تلگرام بازگشته اند/سپر بلای فیلترینگ شدیم

مدیران پیام رسان های داخلی : فیلترینگ شکست خورده و مردم به تلگرام بازگشته اند/سپر بلای فیلترینگ شدیم

در تاریخ : 07.05.97
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 102

پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):

جنجال تلگرامی تمامی ندارد! چهار ماه از آغاز فیلترینگ گذشته، اما هیاهوی آن هنوز نخوابیده. گرانی دلار و ارز و افشای پی در پی فســادهـــای مالـــی هم نتوانسته، حواس ها را پرت کند و این موضوع را به ورطه فراموشی بکشاند. پس از شکست فیلترینــگ تلگـــرام و کــوچ 30 میلیونی کاربران به خانه اولشان و رشــد ناگهانی نسخه‌هـــای ایرانــی آن مثـــل تلگرام طلایی و هاتگــرام، اقبـال پیام‌رسان‌های داخلی به سر آمد و با ریزش مخاطب مواجه شدند. در روزهای ابتدایی فیلترینگ، مردم به این پیام رسان ها روی خوش نشان دادند و به عضویت شان در آمدند، حالا اما کاربران به دلایل مختلفی همچون امنیت نداشتن و سرعت پایین و جذاب نبودن پیام‌رسان های داخلی، ترجیح می دهند از تلگرام طلایی و هاتگرام یا خود تلگرام استفاده کنند، حتی اگر مجبور به امتحان و باز کردن نسخه های مختلفی از فیلترشکن شوند. همین هم شده که جمعی از مدیران این پیام رسان ها دور هم جمع شده و در نامه ای از مرکز ملی فضای مجازی خواستند تا تلگرام تعیین تکلیف شود. آن طور که آنها می خواهند، دستگاه های ذیربط باید بسیار شفاف درباره سیاست کشور درباره بودن یا نبودن تلگرام و پوسته های غیررسمی آن صحبت کنند. مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ، مریم گودرزی، مدیر روابط عمومی پیام رسان بیسفون، محمد یار احمدی، مدیر روابط عمومی پیام رسان بله و هادی غفاری، مدیر پیام رسان ایتا در گفت و گو با اصفهان زیبا ضمن گلایه از عدم حمایت دولت می گویند فیلترینگ تلگرام به بهانه توانمندسازی پیام رسان های داخلی باعث تخریب آنها شده است.

 

 

 

     مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ: بیشترین رشد در میان نرم افزارهای بومی متعلق به پیام رسان های داخلی است
انجیدنی می گوید: اینکه بگوییم دولت باید ازپیام‌رسان‌های داخلـــــی حمــــایـــت مــــادی و معــنــــوی بکند، اشتباه اســت. در واقع بایـــد عزم جدی و ملی، برای این کار به وجود آید، چون دولت بخشی از نظام است و نهادها و دستگاه های دیگری مثل مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی، صدا و سیما و ... از دیگر بازیگران این اکوسیستم هستند.  اگر بخواهیم در تولید یک محصول به استقلال برسیم یا دانشی را به طور کامل بومی کنیم، همه باید نقششان را به درستی ایفا کنند. به گفته او، همه موضوع، حمایت مادی نیست، بلکه مهم ترین خلاء نبود حمایت های معنوی است. برای مثال، سازمان ها و ارگان ها می توانند از محصولات ایرانی استفاده کنند، درحالی که بیشتر سازمان‌ها بدون توجه به امنیت ملــی و آینده نگری کشور از پروژه‌ای خارجی، برای انتقال اطلاعات خود بهره می گیرند، حتی نمایندگان مجلس نیز بارها در این باره هشدار داده اند. انجیدنی با اشاره به چرایی بی میلی ایرانی ها به استفاده از پیام رسان های داخلی بیان می کند: برای بررسی این موضوع، اول باید پرسید آیا پیام رسان های ایرانی رشد خوبی داشته اند؟ پاسخ مثبت است. برخلاف سیاسی شدن این مسئله، کافه بازار گزارش داده که بیشترین رشد در میان نرم افزارهای بومی متعلق به پیام رسان های داخلی است. او در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیام رسان های داخلی در یک سالی که به صورت جدی وارد عرضه خدمات شده اند، مورد اتهام زنی و تخریب بسیار قرار گرفته اند، می افزاید: به این دلیل که افرادی از قبل تلگرام نفع سیاسی و مالی می برند و در خارج نیز از اطلاعات آن استفاده می کنند، همـــان ها هم بسیار تلاش کردند تا پیام رسان های داخلی پر و بال نگیرند. مدیر عامل گپ با اشاره به اینکه عده ای می گویند پیام رسان های داخلی امنیت ندارند، می افزاید: این موضوع معنا ندارد. باید به صورت مشخص توضیح داده شود که کدام یک از این پیام رسان‌ها مشکل امنیتی دارند. اگر کاربران دغدغه این موضوع را داشتند، اکنون حدود 30 میلیــون از هاتگرام و تلگرام طلایی که دو محصول ایرانی هستند و اطلاعات کاربرها را ذخیره می کنند، استفاده نمی‌کردند. درحالی که اینها با پروکسی به تلگرام وصل می شــــونــــد و سرعت پایینی دارنـــد، اما پیام رسان های ایرانی سرعت بالاتری نسبت به این دو دارنـد. بنابراین تبلیغ ها و تخریب‌هایی که علیه پیام رسان های داخلی صورت گرفته، باورهایی را درباره آنها به وجود آورده که واقعیت ندارند. مدیرعامل گپ بااشاره به گلایه کاربران فضای مجازی مبنی بر عضویت ناخواسته در برخی از پیام رسان‌های داخلی می گوید: مراجع قضایی این موضوع را رد کردند، اما خیلی ها به واسطه این ادعاها که در راستای تخریب پیام رسان های ایرانی است، به آنها تاختند. عضویت ناخواسته افراد تنها مربوط به یکی از پیام رسان هاست و نباید آن را به همه آنها تعمیم داد. او با بیان اینکه اکنون درباره تلگرام سیاست یک بام و هوا در کشور وجود دارد، یادآور می شود: تلگرام فیلتر است، اما اجازه فعالیت به نسخه های غیر رسمی تلگرام داده می شود. اگر قرار است، تلگرام باز باشد خوب باشد تا خیال مردم هم راحت شود و پیام رسان های ایرانی آنقدر مورد هجمه قرار نگیرند و از طرف مردم مسبب فیلتر تلگرام قلمداد نشوند.البته زمانی که تلگرام به ایران آمد خیلی از پیام رسان های رایج مثل وایبر و وی چت فیلتر شدند و همین هم باعث فراگیر شدن تلگرام شد. به گفته انجیدنی، اگر می خواهند تلگرام را فیلتر کنند، دلیلش را باید به مردم بگویند. چنانچه علت آن، حمایت از پیام رسان های ایرانی باشد، هیچ پیام رسان داخلی راضی به این موضوع نیست. اگر موضوع امنیت ملی و خروج اطلاعات از کشور است، باید به صورت شفاف توضیح داده شود. خواسته ما این است که سیاست کلان کشور
در این‌باره واضح اعلام شود.او با اشاره به نامه جمعی از مدیران پیام رسان های داخلی در خصوص تعیین تکلیف فیلترینگ تلگرام می گوید: قسمتی از این مطالبه مربوط به مصوبات مرکز ملی فضای مجازی است، چون برخی از این مصوبات اجرایی نشده است. آنها خواسته‌اند تا مرکز ملی فضای مجازی به این موضوع رسیدگی کند. علاوه بر اینکه پیام رسان های داخلی شروع به کار کردند، فیلترینگ تلگرام موضوعیت نداشت. بنابراین فیلتر آن به خاطر حمایت از پیام رسان های داخلی نبود، بلکه به دلیل حفظ امنیت ملی بوده است. مسئولان نیز بارها این موضوع را گفته اند. این گونه که انجیدنی می گوید: حرف مدیران این است که فیلترینگ تلگرام تعیین تکلیف شود. اگر فیلتر تلگرام موقت است، چرا به مردم اجازه استفاده از نسخه های رسمی داده نمی شود.

 

 

     هــادی غفـــاری، مدیر پیام رسان ایتا: فیلترینگ تلگرام را دور زدند
غفاری با اشاره به اینکـه دولـت مصوباتــی بــرای‌ حـمـایـت از پیام‌رســــان هـای داخلی وضع کرد، می گوید: بخشی از آن به عهـده وزارت ارتباطـات است و قسمت دیگری از آن به دستگاه های دیگر مربوط می شود. البته اینکه آیا این حمایت ها جامع و کافی بوده، مبحث دیگری است که در این مجال نمی گنجد. اما نکته اساسی این است که مصوبات و حمایت های دولت به طور کامل اجرا نشد و دستگاه هایی مثل بانک مرکزی و قوه قضاییه و... به وظایف خود عمل نکردند. تنها وزارت ارتباطات به برخی از تعهدات خود عمل کرد، البته آن هم نه به طور کامل. برای مثال این وزارتخانه قرار بود پهنای باند در اختیار پیام رسان های بومی قرار بدهد.این کار را کرد، اما نصف و نیمه. برای مثال اگر قرار بود پنج گیگ در اختیارمان بگذارند، فقط یک گیگ دادند.  مدیر ایتا در بخش دیگری ازسخنانش بیان می کند: درست است که تلگرام در کشور فیلتر شد، اما برخی از پیام رسان ها مثل هاتگرام یا تلگرام طلایی که سرور داخلی دارند، بر خلاف قانون شروع به فعالیت کردند. وی گفت: برخی از دستگاه ها به طور عملی فیلترینگ تلگرام را دور زدند. چون این مسئله، فیلترینگ جدی تلگرام را تحت شعاع قرار داد و آن را کمرنگ کرد. علاوه بر این خیلی از نهادهای دولتی خودشان همچنان از تلگرام استفاده می کنند. غفاری با اشاره به اینکه پیام رسان های بومی در روزهای اول فیلترینگ تلگرام مخاطبان زیادی جذب کردند، می گوید: این روند صعوی بود، اما یک دفعه ورق برگشت و مسئولان تصمیم گرفتند که دیگر از آنها حمایت نکنند. همین هم شد که پیام رسان های داخلی بی مخاطب شدند.  این مسئول با اشاره به امکان عضویت ناخواسته افراد در گروه های مختلف پیام رسان های داخلی بیان می کند: این موضوع در تلگرام نیز اتفاق می افتد و بسیار رایج است. اگر چنین چیزی رخ داده باشد به طور قطع از سوی مدیران پیام رسان‌های داخلی نبوده است. شایعه هایی این چنینی درباره سروش شنیده می شد، اما من بعید می دانم که صحت داشته باشد. این ها همه برای این است که پیام رسان های داخلی راتخریب کنند. مدیر ایتا با انتقاد به گلایه های کاربران مبنی بر امنیت نداشتن پیام رسان های داخلـــی  و امـــکان نظارت بر فعالیت های آنان می افزاید: آیا مردم نمی دانند که هاتگرام و تلگرام طلایی نیز کنترل می شود و بر آن نظارت می کنند؟ پس چه دلیلی دارد که 30 میلیون کاربر ایرانی از آنها استفاده کنند، اما به پیام رسان های داخلی بی اعتماد شوند؟ به نظر من مسئولان به پیام رسان ها اطمینان ندارند. او در ادامه سخنانش می گوید: پیام رسان های داخلی به سمت و سوی یک تکنولوژی بین المللی حرکت کرده اند، بنابراین نیاز به زمان زیادی دارند تا فراگیر شوند و جای خودشان را در بین مردم پیدا کنند. واضح است 10 روز، زمانی نیست که آنها بتوانند خودشان را نشان دهند. حتی تلگرام نیز بعد از دو سه سال توانست در بین مردم محبوب شود و کاربر جذب کند. او می گوید: برخی از پیام رسان های داخلی حتی امکانات و توانمندی های بیشتری نسبت به مشابه خارجی شان دارند. پیام رسان گپ از این جمله است. به گفته مدیر پیام رسان ایتا، در حال حاضر هیچ عزمی برای حمایت از پیام رسان های داخلی در کشور وجود ندارد. تا چند ماه پیش این حمایت ها وجود داشت، اما نمی دانم چه اتفاقی افتاد که مسئولان تغییر موضع دادند.

 

 

     محمد یار احمدی، مدیر روابط عمومی پیام رسان بلــه: عدالت دولـــت، بین همــــه پیام‌رسان‌های داخلی برقرار نشد
یار احمدی با بیان اینکه فیلترینـگ تلگرام اصولی نبوده اســت، تصریـح می‌کند: در روزهای اول فیلتریـنـگ، بسیاری از کاربران این فضـا را تـرک کردند، درحالی که امـروز نـزدیـک به80 درصد مردم به تلگرام برگشته اند و در آن فعالیت می کنند. مدیر روابط عمومی بله در بخش دیگری از سخنانش می افزاید: تنها برخی از پیام رسان های داخلی از حمایت دولت برخوردار  و به جای تلگرام به عموم مردم معرفی شدند. درحالی که همان ها نتوانستند نیازی های مردم را برطرف کنند و پاسخگو باشند. با کمال تاسف بین همه پیام رسان های داخلی عدالت برقرار نشد و به برخی از آنها وام یا تسهیلات تعلق نگرفت. به گفته او،با وجود اینکه  پیام رسان های داخلی نقشی در فیلترینگ تلگرام نداشتند، همه آنها را مقصر می دانند. چون دولت بدون اینکه از مردم نظر بخواهد، اقدام به فیلترینگ پیام‌رسان  تلگرام کرد. این موضوع باعث تخریب پیام رسان های داخلی شد.

 

 

 

     مریــــم گــــودرزی، مدیــــر روابط عمومــی پیام‌رسان بیسفون: بگویند چرا به تعهداتشان عمل نکردند؟
گودرزی بــــا اشاره به اینکه تنها وزارت ارتـــبـــاطــــــــــات بــــه تعهداتش در قبال پیام رســـــان های داخلی عمل کرده، می گوید: ما از این وزارتخانه بابت عمل بــــه تعهــــداتشــــان تشکرمی کنیم. اما به غیر از وزارت ارتباطات مابقی ارگان ها و نهادها به وظایف خود عمل نکردند. پس جا دارد از آنها سوال کنیم که چرا به تعهداتشان عمل نکردند؟او با اشاره به دلایل بی میلی کاربران، برای استفاده از پیام رسان های داخلی می افزاید: به هر حال بی اعتمادی به تولیدات داخلی در بین مردم وجود دارد که مختص پیام رسان ها نیست و نیاز به زمان برای تغییر فرهنگ مصرف و اعتمادسازی هست.مدیر روابط عمومی بیسفون با اشاره به گلایه برخی از کاربران برای عضویت ناخواسته در بعضی از پیام رسان های داخلی می گوید: در بیسفون، ما با چنین مسئله ای مواجه نبودیم و از طرفی احتمال اشتباه کاربران وجود دارد.وی گفت: به منظور جلب اعتماد مردم، کمیته ای بی طرف می تواند به بررسی این مورد بپردازد و صحت ادعای مطرح شده، بررسی شود. اخباری از این دست اگر بررسی نشده و رها شوند به بی اعتمادی موجود دامن زده و در نهایت هم کاربران و هم پیام رسان ها لطمه می بینند.گودرزی در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش پیام‌رسان ها برای افزایش قابلیت های شان می‌گوید: برای مثال بیسفون قدیمی ترین پیام رسان ایرانی است که همواره سعی داشته با افزایش جذابیت ها و قابلیت های خود، خدماتی متفاوت و جدید به کاربران ارائه دهد و به عنوان یک نرم افزار خدمات ارتباطی با راهکارهای خلاق خود کاربران را جذب کند. یکی از سرویس های جدید بیسفون که مورد استقبال قرار گرفت سرویس Shake یا تکانه بیسفونه است و کاربران با تکان دادن گوشیمی توانند وارد گروه های مختلف شوند. سرویس گفت و گوی گروهی بیسفون هــــم این امکان را ایجاد کرده که در یک گروه افــــراد با یکدیگــــر گفت و گوی گروهی داشته و در واقع یک جلســــه مجازی داشته باشند.هر دوی این قابلیت ها جدیـــد هســـتند و حتی پیام‌رسان های خارجی هم این قابلیت را ندارند.او با بیان اینکه با کمال تاسف فیلترینگ تلگرام به اعلام حمایــــت و فعالیـــت پیام رسان هـــای داخلی در کشــور گــــره خــــورده، می گویــــد: این مسئله عاملی بازدارنده است که باعث می شود، مردم به سمت و سوی پیام رسان های داخلی سوق پیدا نکنند. در حالی که این دو مبحث هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. همزمانی آنها با هم باعث شده که مردم فکر کنند، علت فیلترینگ تلگرام حمایت از پیام رسان هــای داخلی بوده است.پیام رسان ها به اجبار سپر بلای فیلترینگ شده و  بار منفی تبلیغاتی فیلترینگ تلگرام را هم به دوش می کشند.اگر درباره این مسئله شفاف سازی شده و از هم تفکیک شوند، پذیرش پیام رسان ها و حمایت مردم بیشتر خواهد شد.به گفته او، فیلترینگ تلگرام باید شفاف و روشن با مردم مطرح و وضعیت هاتگرام و تلگرام طلایی تعیین تکلیف شود.به همین دلیل در نامه ای از قوه قضاییه درخواست کرده ایم، در این باره شفاف‌سازی شود در غیر این صورت، عدم رغبت به استفاده از پیام رسان های داخلی ادامه خواهد داشت. زیرا همان طور که اشاره کردم، مردم آنها را باعث و بانی فیلترینگ تلگرام می دانند.

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی شود