اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » اروپایی ها به دوچرخه سواران یوروو می دهند

اروپایی ها به دوچرخه سواران یوروو می دهند

در تاریخ : 10 اسفند 1401
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 788


برای بسیاری از ما رسیدن به محل کار یعنی صبح‌هایی که پشت فرمان در ترافیک سنگین خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حرص می‌خوریم و یا برای یافتن یک وجب جا داخل واگن مترو از تمام نیروی خود استفاده می‌کنیم.

این در حالیست که شمار رو به افزایشی از شهروندان اروپایی در سراسر این قاره به تدریج دوچرخه را برای رفتن به محل کار جایگزین خودرو‌های شخصی و اتوبوس می‌کنند.


رکاب زدن با دوچرخه‌ برای سلامتی عالی است و جایگزین فوق‌العاده‌ای برای وسائل حمل و نقل آلوده کننده محیط زیست و پرهزینه از حیث مصرف انرژی به شمار می‌رود.

حال این سوال مطرح می‌شود که کدام کشور‌های اروپایی بهترین برنامه‌ریزی را برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار و تحصیل انجام داده‌اند و کدامیک در این میان عقب مانده‌اند؟


بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه‌های مدون و حساب‌شده‌ای در این زمینه طراحی و اجرا کرده‌‌اند اما همه در یک سطح نیستند.

شهروندان هلندی به طور متوسط روزانه ۲.۶ کیلومتر دوچرخه سواری می‌کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد که اگر این الگو در سراسر جهان در پیش گرفته شود، انتشار سالانه کربن ۶۸۶ میلیون تن کاهش می‌یابد.


این مقدار در واقع بیش از شاخص ردپای کربن یا میزان کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بریتانیا تخمین زده شده است.

دولت هلند با تعین آنچه «کمک هزینه مسافت پیموده شده با دوچرخه» خوانده شده شهروندان را به تداوم این عادت خوب و سالم تشویق می کند.

از آنجایی که جابجایی با دوچرخه به صرف هزینه برای بنزین گران قیمت نیاز ندارد، دوچرخه سواران به سادگی مبلغ اختصاص داده شده تحت عنوان کمک‌هزینه تردد با دوچرخه را به جیب می‌زنند.


فردی که طی پنج روز هفته هر روز ۱۰ کیلومتر رکاب می‌زند می‌تواند در پایان هر سال حدود ۴۵۰ یورو از این طرح کسب درآمد کند. 

بلژیک طرح مشابهی با هلند را به شهروندان خود ارائه کرده که به موجب آن تردکننگان شهری به ازای هر کیلومتر دوچرخه‌سواری ۰.۲۴ یورو (بیست و چهار سانتیم) دریافت می‌کنند.


به گزارش میاندوآب پرس، در حالی مسئولان میاندوآب در سالهای گذشته هزینه های سنگینی برای برگزاری همایش های متعدد دوچرخه سواری انجام دادند تا بتوانند میاندوآب را به عنوان شهر دوچرخه میاندوآب معرفی کنند اما  حتی نتوانستند فرهنگ استفاده از دوچرخه را در سطح شهرمان احیا کنند،خبری از پلیس دوچرخه سوار نشد و حتی مسیرهایی برای دوچرخه سواری ساخته نشد و تمام هزینه صرف پر کردن تهیه کننده های برنامه های تلویزیونی شد.

خبرنگار؛ منوچهر آقایی
سردبیر؛ فریده چتری

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود