اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » تاسیس استان "آذربایجان مرزی" ایده ای تبلیغاتی برای نماینده مجلس؟

تاسیس استان "آذربایجان مرزی" ایده ای تبلیغاتی برای نماینده مجلس؟

در تاریخ : 26 مرداد 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 3,068
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):
طرح تاسیس استان آذربایجان مرزی با پیشنهاد نماینده خوی و امضای 67 نماینده دیگر مجلس توسط هیئت رئیسه به صورت عادی اعلام وصول شد.
به گزارش میاندوآب پرس، آذربایجان غربی گرچه سالها توانسته است در مقابل گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست، جان سالم از تجزیه به در برد اما برخی نمایندگان در گذشته و حال تلاش دارند تا این استان را بصورت سیاسی و قانونی تجزیه کنند.
تجزیه استان آذربایجان غربی برای اولین بار توسط احمد طه، نماینده بوکان در مجلس چهارم مطرح شد و در سال ۸۸ نیز از سوی عثمان قسیمی، نماینده بوکان پیگیری شد که با اعتراضاتی همراه شد و سال ۹۲ نیز، عثمان احمدی، نماینده مهاباد با اشاره به سخنان وزیر کشور در مورد اضافه شدن ۱۰ استان به تقسیمات کشوری از او خواست در این زمینه تشکیل کردستان شمالی با مرکزیت مهاباد را هم لحاظ کند.
سال ۹۲، زمانی که تجزیه آذربایجان‌غربی از سوی نمایندگان جنوب استان پیگیری می‌شد، حسینی صدر، نماینده مردم خوی نیز از شمال استان به فکر تجزیه افتاده و گفت: در آذربایجان غربی می‌تواند سه استان بلکه ممکن است چهار استان شامل استان آذربایجان شمالی به مرکزیت خوی، آذربایجان غربی به مرکزیت ارومیه، آذربایجان جنوبی به مرکزیت میاندوآب و یا مهاباد و … تشکیل شود. آفت تفکیک و افزایش استان‌ها قومیتی کردن موضوع بوده و نباید این موضوع را قومیتی کرد زیرا موجب آسیب به وحدت ملی می‌شود. اگر می‌خواهیم بحث‌های تفکیک و افزایش استان‌ها مطرح نشود باید شیوه بودجه‌نویسی و شیوه تنظیم لایحه را اصلاح کنیم و توزیع استان‌ها باید متوازن باشد.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در خصوص طرح تشکیل استان مرزی با مرکزیت شهرستان خوی اظهار داشت: این طرح توسط نماینده مردم خوی در مجلس طرح شده اما قطعا با مخالفت نمایندگان روبه رو خواهد شد.
وی افزود: از زمان اعلام وصول این طرح در مجلس نمایندگانی که آن را امضا کرده‌اند یک به یک در حال باز پس گیری امضای خود هستند و از طرفی عمر مجلس فعلی برای بررسی این طرح کفاف نخواهد کرد.
قاضی پور در خصوص دلیل اعلام این طرح تاکید داشت: نماینده مردم خوی برای رای آوری در انتخابات پیش رو و به دلیل کم کاری های انجام شده در حوزه انتخابیه خود اقدام به طرح چنین پیشنهادی کرده است اما باید دانست که طرح چنین موضوعاتی موجب رای آوری نخواهد بود.
سید هادی بهادری در واکنش به اعلام وصول طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهرستان خوی اظهار داشت: مطرح کردن این طرح جنبه تبلیغاتی برای انتخابات دارد. از گذشته نمایندگان خوی نزدیک به انتخابات برای جمع آوری رای طرح استان شدن خوی را مطرح می کنند و این طرح تازگی ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان بی پایه و اساس بودن این طرح افزود: مردم خوی به این طرح تمایلی ندارند و این کار شدنی نیست و صرفا یک ذهنیت قدیمی در مردم شریف خوی ایجاد شده است که نمایندگان هم از آن سو استفاده کرده و چنین وعده ای می دهند.
وی افزود: برای استان شدن خوی، شهرستانی وجود ندارد. نه شهر شمالی و نه جنوبی خوی، یعنی ماکو و سلماس موافق این طرح نیستند، معلوم نیست اینها کجا را می خواهند استان کنند! همچنین نمایندگان شهرستان های ماکو و سلماس نیز مخالف این طرح هستند.
بهادری اذعان کرد: در واقع نماینده خوی پیشدستی می کند و امضای نمایندگان سیستان و بلوچستان را می گیرد و می خواهد در اینجا یک استان ایجاد کند و این یک طرح کاملا فانتزی و تخیلی است.
احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ایجاد استان جدید اظهار داشت:این طرح از سوی نماینده خوی مطرح شده و طرح هایی از این دست در شرایط پیش انتخاباتی معمولا مطرح می شوند.
بیگی در مورد واکنش نمایندگان آذربایجان به این طرح گفت: ما با این طرح مخالف بوده و معتقدیم هر طرحی که به بی ثباتی در عرصه تقسیمات کشور منجر شده و مشکلات امنیتی در پی داشته باشند نباید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند وجلفا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ایجاد استان جدید در استان آذربایجان غربی به مرکزیت خوی اظهار داشت: طرح از سوی نماینده خوی مطرح شده و اعلام وصول شده است که تا مرحله تصویب شدن راه زیادی داشته و بعید می دانم که این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
وی افزود:قبلا نیز موضوع ایجاد استان کاشان در مجلس مطرح شده بود که با تصمیم نمایندگان رد شد. البته در مورد تغییر در تقسیمات کشوری دولت باید اقدام کند که هزینه های بسیاری به همراه دارد.
حسن نژاد در مورد تبعات امنیتی ایجاد استان جدید در آذربایجان غربی گفت: البته طرح این موضوع نیز فی نفسه اقدام مناسبی نبوده است.در مورد تبعات امنیتی این موضوع با توجه بافت جمعیتی استان آذربایجان غربی نیز باید عرض کنم اگر نیاز به تاسیس استان های جدید باشد. خیلی از استان های بزرگ همچون فارس، اصفهان، کرمان، یزد و … می توانند موضوع بحث باشند و نهایتا احتمال تصویب این طرح را هم نزدیک به صفر می دانم.
روح‌الله حضرت پور، با اشاره به ارائه طرح تشکیل استان مرزی با مرکزیت خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح از سوی نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی مطرح‌شده ولی نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان با این طرح موافق نبوده مطمئناً نیز مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه این طرح از سوی من امضا و تأیید نشده است، گفت: هیچ‌یک از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا نکرده‌اند و برخی از نمایندگان که این طرح را تأیید کرده‌اند نیز رأی خود را پس خواهند گرفت.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح نباید مطرح می‌شد و برای آذربایجان غربی هیچ نفعی ندارد و به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد این طرح تصویب شود.

با توجه به اینکه این طرح به صورت عادی در مجلس اعلام وصل شده است و تعداد طرح های فوریت داری که در نوبت بررسی قرار دارند قطعا عمر مجلس دهم به بررسی این طرح قد نخواهد داد و این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی برای مطرح کنندگان این موضوع در آستانه انتخابات اسفندماه دارد.


تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود