اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » پیشرفت ۷۳ درصدی شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود تا آخر مهرماه سالجاری

پیشرفت ۷۳ درصدی شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود تا آخر مهرماه سالجاری

در تاریخ : 07 آبان 1402
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,038


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود تا آخر مهرماه سالجاری ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.                                                           

مجید رستگاری افزود: در حال حاضر شبکه آبیاری و زهکشی بالغ بر ۳۱۰۰ هکتار از دشت زرینه‌رود در دست اجراست. 

 

به گزارش میاندوآب ‍‍‍پرس و به نقل از ایسنا رستگاری با اشاره به اینکه مطالعات اولیه طرح شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود در سال ۱۳۴۲ انجام شده‌ است، اظهار کرد: این مطالعات با هدف عمران و آبادانی دشت زرینه‌رود و بهره‌وری بیشتر از منابع آبی میاندواب  انجام شده و در همین راستا عملیات اجرایی احداث سد مخزنی شهید کاظمی بوکان، سد انحرافی نوروزلو، احداث کانال‌های اصلی و قسمتی از کانال‌های درجه دو منطقه آغاز شده‌است.

 

رستگاری گفت: در سال ۱۳۵۲ مطالعات تکمیلی آن جهت طراحی شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی دشت زرینه بصورت تلفیقی از طرحی مدرن و نیمه‌مدرن انجام شده‌ است.

 

وی، رودخانه‌های زرینه‌ و سیمینه‌ را از عمده‌ترین منابع آبهای سطحی دشت میاندوآب بصورت سنتی خواند و افزود: رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود پس از مشروب ساختن اراضی دشت میاندواب به دریاچه ارومیه می ریزد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی کل مساحت اراضی دشت زرینه‌رود تحت پوشش آبهای سطحی را حدود ۵۷ هزار و ۸۱۲ هکتار اعلام کرد و گفت: شبکه آبیاری و زهکشی حدود ۳۷ هزار و ۵۳۱ هکتار تاکنون اجرا شده و مورد بهره‌برداری کشاورزان قرار گرفته‌است.

 

رستگاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در راستای ادامه شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود، عملیات اجرایی بالغ بر سه هزار و ۱۰۰ هکتار از تیرماه سالجاری آغاز شده و در صورت تأمین و تخصیص به موقع اعتبار مورد نیاز، در سه ماهه اول سال آینده مورد بهره‌برداری کشاورزان قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش ایسنا، سد شهید کاظمی بوکان با حجم مخزن ۸۰۸ میلیون مترمکعب با میزان خروجی آب ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه و میزان خروجی سالیانه ۵۵۰ میلیون مترمکعب از طریق سد انحرافی نوروزلو به ظرفیت تخلیه  ۵۲۰۰ متر مکعب در ثانیه دشت زرینه را تغذیه می‌کند. 


همچنین از طریق یک رشته کانال اصلی (M.C ) بطول ۱۴ کیلومتر و با دبی ۳۳/۵ متر مکعب در ثانیه ساحل چپ و یک رشته کانال اصلی (R.P)  بطول ۴۷/۲۶کیلومتر با دبی ۴۰ متر مکعب در ثانیه ساحل راست دشت زرینه را پوشش می‌دهد.


خبرنگار سعید بخشی

سردبیر منوچهر آقایی


 

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود