اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » صنعت آردسازي به حمايت دولت نياز دارد

صنعت آردسازي به حمايت دولت نياز دارد

در تاریخ : 03 تیر 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,911
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):

  مديرعامل مجتمع کارخانه هاي آرد و سيلوي ذخيره سازي طراوت مياندوآب با بيان اينکه در برهه کنوني، صنعت آردسازي بيش از هر دوره ديگري به حمايت دولت نياز دارد، گفت: لغو استفاده 50 درصدي فروش سبوس کارخانه ها موجب شده است که درآمد کارخانه آرد در راستاي پوشش دادن هزينه ها کاهش يابد.


            

مختار قهري در گفت وگو با خبرنگار میاندوآب پرس بيان کرد: راه اندازي سامانه توزيع سبوس، درآمد کارخانه هاي آردسازي را تحت الشعاع خود قرار داده و اين در حالي است که هزينه هاي توليد آرد به نسبت سال گذشته با تورمي چشمگير مواجه شده است.
وي افزود: بر اساس سامانه اي که از فروردين ماه سال جاري در نظر گرفته شده، مديران آردساز بايد صد درصد سبوس هاي توليد شده را در سامانه توزيع و فروش سبوس از طريق جهاد کشاورزي به اتحاديه هاي مختلف با نرخ دولتي پايين تر از نرخ بازار آزاد که اختلاف قابل ملاحظه اي با يکديگر دارند، بفروشند، در حالي که اين مابهالتفاوت قيمت مي توانست هزينه هاي مازاد توليد آرد را تا بخشي جبران کند.
مديرعامل مجتمع کارخانه هاي آرد و سيلوي ذخيره سازي طراوت مياندوآب تأکيد کرد: اين در حالي است که نرخ آرد تغيير نداشته و قيمت تمامي لوازم و قطعات ماشينآلات، کيسه، دستمزدها و ساير هزينه ها با افزايش همراه بوده است. ايجاد محدوديت فروش آزاد سبوس براي آردسازان، موجب بسته شدن دست اين صنف جهت تأمين بخشي از هزينه ها خواهد شد.
اين فعال آردساز در ادامه با اشاره به سامانه آرد ساير مصارف گفت: عملکرد سامانه در استان آذربايجان غربي به گونه اي است که پس از اتمام سهميه در نظر گرفته شده و استحصال آرد بايد منتظر اتمام سهميه آرد ساير واحدهاي آردسازي استان بمانيم تا بعد از آن بتوانيم براي دريافت سهميه جديد اقدام کنيم. اين در حالي است که معمولاً آرد کارخانه طراوت مياندوآب علاوه بر نانوايان داخل استان مورد استفاده نانوايان ساير استانهاي همجوار و غيره نيز قرار مي گيرد؛ بهتر است مسئولين در اين خصوص اقدامات مساعدت آميز را مبذول کنند.
مديرعامل مجتمع کارخانه هاي آرد و سيلوي ذخيره سازي طراوت مياندوآب با اشاره به توان ذخيره سازي سيلوي پيشرفته اين کارخانه گفت: همزمان با فصل خريد گندم، تمهيدات لازم را جهت نگهداري گندمهاي استان انديشيده ايم. اين در حالي است که با وجود تجمع هزينه بالغ بر 350 ميليارد ريال، کمتر از 40 درصد از توان سيلوي طراوت مياندوآب استفاده مي شود.
قهري افزود: اين سيلو از نوع فلزي و با ظرفيت ذخيره سازي 100 هزار تن گندم ساخته شده و براي ساخت آن از تجهيزات پيشرفته و آخرين تکنولوژي روز دنيا بهره گرفته شده است.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به اصل 44 واگذاري امور به بخش خصوصي و تأکيدات مقام معظم رهبري بر اين موضوع، باز هم شاهد اجحافهايي در حق بخش خصوصي هستيم.
مديرعامل مجتمع کارخانه هاي آرد و سيلوي ذخيره سازي طراوت مياندوآب بيان کرد: سيلوي کارخانه طراوت مياندوآب با توان تخليه روزانه چهارهزار تن گندم، تمامي استانداردهاي لازم داخلي و بين المللي، شرکت غله و خدمات بازرگاني و اداره بهداشت را دارد اما باز هم با ظرفيتي کمتر از 40 هزار تن در عرصه ذخيره سازي فعال است.
وي گفت: اين سيلو بزرگترين و پيشرفته ترين مرکز استراتژيک و ذخيره سازي غلات در شمال غرب کشور است که به سنسورهاي الکترونيکي و سيستم PLC مجهز است و تمامي عمليات هوادهي و تخليه گندم ها از طريق کامپيوتر انجام مي شود.قهري با بيان اينکه با اين حجم از سرمايه گذاري در صنعت سيلوسازي استان و کشور، استفاده چنداني از اين پتانسيل ملي نمي شود، اظهار کرد: نه تنها از توان اين سيلو در بحث نگهداري گندم به خوبي استفاده نمي گردد بلکه در ساير بخش ها، نگهداري غلات مانند ذرت و جو نيز در اين سيلو ناديده گرفته مي شود.

خالي ماندن سيلوهاي پيشرفته، اتلاف سرمايه ملي
وي افزود: سيلوي کارخانه آرد طراوت در سال 1395 به بهره برداري رسيد. با توجه به اينکه ظرفيت اين سيلو بيش از نياز منطقه است، باز هم شاهد احداث سيلوي 15 هزار تني در سه کيلومتري کارخانه بوديم. صدور مجوزهاي بدون کارشناسي موجب خالي ماندن سيلوها و اتلاف سرمايه ملي مي شود.مديرعامل مجتمع کارخانه هاي آرد و سيلوي ذخيره سازي طراوت مياندوآب گفت: تقاضاي ما از مسئولين و تصميم گيران ذيربط، آزادسازي تمامي مسائل گندم، آرد و نان است و اگر اين کار ميسر نيست، حداقل سازوکارها و منابعي را که در اختيار واحدهاي آردسازي قرار مي دهند، تسهيل کنند. صنعت آردسازي به عنوان يک صنعت استراتژيک در شرايط کنوني بيش از پيش به حمايت دولت نيازمند است.

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود