اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » مطالبه تحصیل به زبان مادری قانونی است و جز حقوق شهروندی افراد است

مطالبه تحصیل به زبان مادری قانونی است و جز حقوق شهروندی افراد است

در تاریخ : 14 مهر 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 929
پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):
رئیس دادگستری میاندوآب گفت: مردم حق دارند به زبانی که دوست دارند تکلم کنند و مطالبه تحصیل به زبان های محلی نیز قانونی است.

به گزارش خبرنگار میاندوآب پرس، حجت الاسلام عادل گل حسینی در جلسه کمیته صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی میاندوآب، گفت: در جامعه اسلامی یا باید مسلمان باشیم یا پیمان پذیر، شهروندی اعم از مسلمانی و غیرمسلمانی است ، غیر مسلمانان اهل ذمه می شوند و با حفظ مذهب خودشان تابع قوانین امت اسلامی هستند .

حجت الاسلام گل حسینی گفت: طبق قوانینی که در سال 83 تصویب شده است، هیچ بازجویی تحت اقرار صحیح نیست و به همین دلیل است که مرجع قضایی بعد از اینکه متهم نزد مراجع انتظامی تحت بازجویی قرار گرفت مجددا متهم را احضار و از وی در مورد تایید یا رد گفته های قبلی خود سوال می پرسد.
وی ادامه داد: ما نباید در مسائل خصوصی مردم دخالت کنیم، روز به روز قوانین اسلامی مدون تر می شود و اجازه ورود به مسائل خصوصی مردم داده نمی شود مگر اینکه رفتار برخی افراد موجب جریحه دار شدن عفت عمومی شود که اینها جرم است.
حجت الاسلام گل حسینی با اشاره به قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، گفت: قانون شکنجه را ممنوع کرده است و متهم هر خلافی هم انجام داده باشد کسی حق شکنجه ی آن فرد را ندارد، در قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی هم هیچ مقام قضایی هم حق ندارد دستور به شکنجه دهد این شکنجه می تواند روحی یا جسمی باشد در هیچ جای قانون تعریف نشده است.
وی ادامه داد: قوانین حکومت اسلامی هم توسط خداوند وضع شده است و اگر کسی هم بخواهد خارج از قانون فتوایی صادر کند ادعای خدایی می کند و مجرم است در هر مقامی که می خواهد باشد ، یکی از بندهای حقوق شهروندی هم اصل برائت است، انسان ها بری از خلاف و جرم هستند.

رئیس دادگستری میاندوآب گفت: در حقوق مدنی حق آزادی، مصونیت از تعرض ، آزادی بیان، مذهب ، برابری در برابر قانون ، ممنوعیت تبعیض نژاد، تبعیض در جنسیت و زبان آمده است و برای همه افراد جامعه به رسمیت شناخته می شود، افراد حق دارند به زبانی که دوست دارند تکلم کنند و اینکه در قانون اساسی هم تاکید شده است زبان های محلی می تواند در دانشگاهها و مدارس منطقه تدریس شود و یکی از مطالبات امروز مردم ترک زبان، کردزبان و عرب زبان ایران است و قانون هم این خواسته را تایید می کند.
وی ادامه داد: برخی کج سلیقه گی ها و افراط و تفریط ها اجازه اجرای قانون را نمی دهد یا برخی ها می ترسند اگر این مطالبه مردم را اجرا کنند مجبور هستند به دیگر خواسته ها هم تن دهند که این ترس ها بعضاً اصل نظام را زیر سوال می برد و خواسته های مشروع مردم را زیر سوال می برد که درست نیست.

حجت الاسلام گل حسینی گفت: علاوه بر حقوق مدنی مردم حقوق سیاسی هم دارند ، ربطی به جنسیت ندارد همه حق رای دارند، حق تصاحب مسئولیت دارند، آزادی گردهمایی نیز یکی از حقوق های سیاسی شهروندان است

این مقام قضایی ادامه داد: افراد حق مالکیت بر دارایی های خود را دارند و حق کار کردن در این کشور برای همه وجود دارد،حق استفاده از خدمات بهداشتی جز حقوق اجتماعی است و حمایت از زبان و فرهنگ اقلیت ها ، حق دستیابی به زبان اکثریت نیز جزو حقوق فرهنگی افراد محسوب می شود.

رئیس دادگستری میاندوآب گفت: رسیدگی علنی بدون تبعیض، حق دسترسی به ادله قضایی، حق اعتراض به آرای قضایی ، اصل قانونی بودن جرایم و مجارات ها هم از حقوق قضایی افراد جامعه است.
تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود