اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » آداب و رسوم چارشنبه آخر سال

آداب و رسوم چارشنبه آخر سال

در تاریخ : 26 اسفند 1398
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,722

پایگاه خبری میاندوآب پرس(miandoabPRESS.ir):

آخرين چررشنبه سال تحت عنوان «تورپاق چرشنبه سي» نامگذاري شده است كه طبیعت با جذب گرما و حرارت بيدار ميشود این روز در نزد مردم با نام «ايلين سون چرشنبه سي» مشهور است. در آخرين چرشنبه سال «تورپاق» با نيرو گرفتن از «سو»،«اود» و«يئل» جان ميگيرد. صبح چنین روزی کنار رود رفته و کوزه ای را از آب زلال پر میکردند این آب همچون تبرکی برای پخت اولین پلوی سال و از این قبیل استفاده میشده است.

آخرین چرشنبه ی سال نزد مردم آزربایجان یعنی وارث اصلی این رسوم آداب خاصی دارد.

صبح چرشنبه مردم با گردهمایی سر رودخانه ها و چشمه ها با گره زدن سبزه ها و برپایی جشن یاللی این روز را گرامی میدارند.

از شعر های عصر تورپاق چرشنبه میتوان به :

آتیل ماتیل چرشنبه
بختیم آچیل چرشنبه

اشاره کرد

آداب تورپاق چرشنبه

چرشنبه پایی:

۱. عیدی دختران نامزد از طرف خانواده داماد یکی از آداب این روز است و سالهاست مردم آذربایجان این رسم را بجا می آورند.

۲. پدرها عصر این‌ روز عیدی دخترها و عروس‌ها و خواهران کوچک خود را به همراه نوروز خونچاسی در پارچه قرمز میپیچند و به خانه آنها میفرستند


اود دان آتیلماق:

که در شب چهارشنبه آخر سال و نیز تحویل سال در جلوی خانه هر کس آتش روشن میکنند. هنگام پریدن گفته میشود "آغیرلیغیم اۏغۇرلۇغۇم اۏددا یانسین"و "آتیل ماتیل چرشنبه بختیم آچیل چرشنبه"


شال ساللاماق:

مجردها به خانه دختر موردعلاقه خود رفته و از پشت بام شال را آویز میکردند اگر خانواده دختر راضی به وصلت بودند آن شال را به کمر میبستند و گرنه شیرینی و آجیل به آن میبستند.

پاپاق آتماق (بیللی‌بیللی):

کلاهی که به در خانه ای انداخته میشود و صاحب خانه داخل کلاه خلعت می‌گزارد تا کلاه خالی برنگردد و چنانچه صاحب خانه نه طرف مقابل رامیبیند و نه صدایش رامیشنود.


چرشنبه یمیشی:

ترکیب آن عبارت بود از مغز گردو ، بادام ، فندق ، کشمش ، نخود و شیرینی‌های خشک تبریز. خوردن چرشنبه یمیشی که نوعی آجیل مخلوط استشگون دارد.

چرشنبه بالالاری:

لباس چرشنبه مخصوصا برا بچه‌ها حتما باید قرمز باشه.

"چرشنبه قیزی. دونو قیرمیزی"

با شروع شدن مراسم چرشنبه همه و مخصوصا بچه‌ها لباس نو میپوشند.


قولاق آسماق :

فالگوش وایستادن که معمولا در بین دختران نیز رواج داشت نیت میکردند واگر صحبتهایی که به گوش شخص برسد، حرفهای خوبی باشد به این معنی است که سال خوبی پیش رو خواهد داشت.


اوزوک فالی:

دختران انگشتر را به نخی بسته و بالای استکانی پر از آب آویزان میکنند. تعداد دفعاتی که انگشتر به لبه های استکان میخورد اگر بیشتر بود نشان دهنده ی ازدواج در همان سن است.

یاللی رقصی:

از قدیم و دیرباز رقص یاللی در بین ترکان رواج دارد و نشانه ی وحدت در بین مردم است که یکی از رسومات نوروز در آزربایجان به حساب می آید.

بیر دولو کوزه سو:

صبح روز چرشنبه جوان‌ها ۷ بار از روی آب جاری میپرن و معتقدند که آیدینلیک‌دی. عصر چرشنبه و یا صبح روز فردا جوان‌‌ها کوزه خود را از اب جاری پر میکنند و دم در خانه خود میریزند

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود