اخبار میاندوآب » مهمترین اخبار » تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال در میاندوآب

تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال در میاندوآب

در تاریخ : 26 اردیبهشت 1403
توسط : miandoab
نظرات : 0
بازدیدها : 1,130


 رضا مقدم مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: شهرستان میاندوآب در تولید نهال دارای برند ملی و منطقه ای است. این شهرستان با دارا بودن تعداد ۴۶۰ واحد نهالستان به مساحت ۳۱۵ هکتار و تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور است.
وی افزود: تعداد ۶۰ واحد از نهالستان های شهرستان موفق به اخذ مجوز فعالیت از مؤسسه بذر و نهال کشور شده است که در سال جاری تعداد ۲۸ واحد به مساحت ۹۹ هکتار نسبت به تمدید مجوز نهالستان اقدام نموده است.
مقدم یادآور شد: تولید نهال در شهرستان میاندوآب برای ۹۴۵ نفر به طور مستقیم، زمینه اشتغال فراهم آورده است و سالیانه از این محل یک هزار و پانصد و پنجاه میلیارد تومان درآمد عاید نهالکاران شهرستان می شود.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب عنوان کرد: نهال های تولیدی در شهرستان در دو گروه مثمره و غیر مثمره می باشد که نهال های مثمره بیشتر شامل سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس، آلو، آلبالو، گردو، بادام و انگور است و نهال های غیره مثمره عمدتاً شامل صنوبر، تبریزی و بید می باشد.
وی ادامه داد: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، مجوز تولید نهال پایه رویشی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی بر احراز شرایط لازم و رعایت اصول فنی نهالستان ها، برای ۳۰ واحد از نهالستانهای این شهرستان صادر شده است و نهال پایه رویشی در کلیه نهالستان های مجوزدار میاندوآب عرضه می شود.
مقدم اذعان داشت: نهالهای تولیدی در شهرستان میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود.
وی با بیان این مطلب که راه اندازی منطقه اقتصادی و نمایشگاه دائمی عرضه نهال در شهرستان میاندوآب می تواند نقش بسزایی در ساماندهی  نهالستانها و عرضه نهال لیبل دار و باکیفیت ایفا نماید، گفت: این نمایشگاه با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد، در اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی این شهرستان به مساحت ۴ هکتار در حال اجراست.

خبرنگار؛ رامین اثماران

سردبیر؛ منوچهر آقایی

تگهای مطلب :
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما :
کد امنیتی :*
عکس خوانده نمی‌شود